سایت بهترین پزشکان

این وبلاگ جهت معرفی آموزش پزشکی و معرفی بهترین پزشکان و متخصصان ایجاد شده است

سایت بهترین پزشکان

این وبلاگ جهت معرفی آموزش پزشکی و معرفی بهترین پزشکان و متخصصان ایجاد شده است

این وبلاگ جهت معرفی آموزش پزشکی و معرفی بهترین پزشکان و متخصصان ایجاد شده است

بایگانی
  • ۰
  • ۰

بهترین دندانپزشک در مشهد

بهترین دندانپزشک در تهران

بهترین دکتر روانشناس در مشهد

بهترین دکتر روانشناس در تهران

بهترین روانپزشک  در مشهد

بهترین  روانپزشک در تهران

بهترین دکتر پوست , مو و زیبایی  در تهران

بهترین دکتر پوست , مو وزیبایی در مشهد

بهترین  جراح پلاستیک در مشهد

بهترین جراح پلاستیک در تهران

بهترین جراح دندان در مشهد

بهترین جراح دندان در تهران

سایت نوبت دهی دکتر

سایت نوبت دهی بهترین پزشک

نوبت دکتر

 

 

بهترین دکتر پوست و مو در مشهد

بهترین دکتر پوست و مو در تهران

بهترین دندانپزشک در مشهد

بهترین دندانپزشک در تهران

بهترین جراح پلاستیک در مشهد

بهترین جراح پلاستیک در تهران

بهترین دکتر روانشناس در مشهد

بهترین دکتر روانشناس در تهران

لبخند زیبا و دندان سالم همیشه در نگاه اول به چشم می‌آید اما بار همه این زیبایی و درخشانی را لثه‌هایی به دوش می‌کشند که کمتر دیده می‌شوند در ادامه چند روش برای سالم نگه داشتن لثه بخوانید که...

 

 

 

وقتی صحبت از سلامتی دهان می شود ، همه چیز درمورد اینکه دندان های شما صاف هستند یا لبخند شما چقدر زیبا است. نمی توانید لثه های خود را فراموش کنید! این بدان معنی نیست که از بیماری لثه مصون هستید  ، اکثر مردم تصور نمی کنند که هیچ چیزی در مورد لثه هایشان اشتباه است لثه سالم صورتی‌رنگ بوده و سفت و محکم به استخوان زیرین چسبیده و نمایی شبیه پوست پرتقال دارد یعنی دانه‌دانه است. از طرف دیگر لثه سالم فاقد تورم، قرمزی و خونریزی بوده و در محل تماس با دندان کاملا صاف و دارای لبه تیز است که اصطلاحا به آن لبه چاقویی می‌گویند. رنگ صورتی لثه سالم در برخی افراد که رنگ چهره تیره دارند، ‌ممکن است به صورت  لکه‌های قهوه‌ای‌رنگ دیده شود. اگر سایر علائم لثه سالم وجود دارد و فقط رنگ آن قهوه‌ای است این لثه سالم است.

بیماری لثه چیست؟

بیماری لثه با ایجاد پلاک در زیر و در امتداد خط لثه شروع می شود.بیماریهای لثه و یا بیماریهای پریودنتال به دسته وسیعی از بیماری ها اطلاق می گردد که می توانند لثه و یا بافتهای پشتیبان دندانها را مبتلا نمایند. بیماریهای لثه از شایعترین بیماریهای عفونی بشمار میروند و از مهمترین علل از دست دادن دندانها محسوب می شوند. به طوریکه از هر 5 نفر چهار نفر مبتلا به نوعی ازاین بیماری می باشند.

 اولین مرحله بیماری لثه التهاب لثه است عبارتند از:

  • ملتهب
  • مناقصه
  • قرمز
  • متورم
  • مستعد خونریزی

بیماری پریودنتیت (periodontitis) به معنای “التهاب بافت های اطراف دندان” بوده که جزء عفونت های جدی لثه محسوب می شود و به بافت نرم و استخوان که از دندان حمایت می کند، آسیب وارد می کند. تمام بیماری های اطراف دندان(پریودنتال)، که شامل پریودنتیت نیز می باشد، روی پریودنشیم (Periodontium) تاثیر می گذارند. پریودنشیم همان بافت اطراف دندان است که نقش محافظتی دارد. این بیماری بافت استخوانی اطراف دندان را به کندی و پیوسته از بین می برد. جانوران میکروسکوپی مانند باکتری به سطح دندان چسبیده و تکثیر می شوند که بدن هایی با ایمنی بالا  به این عمل، واکنشی نظیر التهاب نشان می دهند.

پریودنتیت اگر درمان نشود نهایتا منجر به  از دست رفتن دندان ها، بالا رفتن خطر سکته قلبی ضربه، و یا دیگر مشکلات می شود. باکتری های پلاک (مایع بی رنگ و چسبناکی که روی سطح دندان ساخته می شود) رایج ترین علت بیماری های لثه ای است. پریودانتیکس (Periodonticsعلم امراض لثه و بافت های اطراف دندان) در دندانپزشکی علم پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری های لثه و ساختاری است از دندان محافظت می کند. در کل، ۸ رشته تخصصی در دندانپزشکی وجود دارد که پریودانتیکس یکی از آنهاست. اگر قصد انجام ایمپلنت را دارید باید به یک پریودنتیست (متخصص لثه ) مراجعه کنید. در بسیاری از موارد، پریودنتیت قابل پیشگیری بوده و به علت رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان اتفاق می افتد.

طبق اعلام انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) علائم مربوط به بیماری لثه شامل موارد زیر است:

  • به طور مداوم طعم و مزه بد است
  • دندان های دائمی جدا یا شل
  • لثه هایی که به راحتی خونریزی می کنند
  • لثه های متورم ، قرمز یا لطیف هستند
  • لثه هایی که از دندان های شما جدا شده اند

بیماری لثه قابل پیشگیری است. در اینجا چند روش وجود دارد که می توانید به سالم ماندن لثه ها کمک کنید.

 

 

نخ دندان

 

 

1. نخ دندان

حدأقل یکبار در روز از نخ دندان استفاده کنید. به گفته ADA ، این کار به از بین بردن پلاک و مواد غذایی خارج از دسترس مسواک شما کمک می کند . فرقی نمی کند وقتی نخ می کنید. شب انجام دهید ، یا صبح آن را انجام دهید یا بعد از ناهار ... فقط این کار را انجام دهید!

2. به طور مرتب تمیز کردن دندان را انجام دهید

اگر به طور مرتب آنها را ببینید ، دندانپزشک شما می تواند علائم اولیه بیماری لثه را تشخیص دهد. به این ترتیب علائم قبل از جدی تر شدن قابل درمان هستند. تمیز کردن حرفه ای تنها راه از بین بردن تارتار است. همچنین می تواند از پلاک هایی که هنگام مسواک زدن یا نخ دندان از دست داده اید خلاص شوید. اگر به بیماری لثه مبتلا هستید ، مسواک زدن ، نخ دندان و تمیز کردن مرتب دندان می تواند به معکوس آن کمک کند.

 

ترک سیگار

 

 

3. ترک سیگار

دلیل دیگری برای ترک سیگاری ها: سیگار کشیدن با ابتلا به بیماری لثه به شدت همراه است. از آنجایی که استعمال سیگار سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند ، مبارزه با عفونت لثه نیز سخت تر می شود مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC). بعلاوه ، سیگار کشیدن لثه های شما را هنگامی که آسیب دیده اند ، سخت تر می کند.

 

 

4- روزی دو بار مسواک بزنید

 

بعد از هر وعده غذایی دندان های خود را مسواک بزنید. این کار به از بین بردن مواد غذایی و پلاک بین دندانها و لثه ها کمک می کند. زبان خود را نیز صاف کنید ، زیرا می تواند دارای باکتری باشد. مسواک شما باید برس نرم داشته باشد و به راحتی در دهان شما جا بگیرد .

بسیار مهم است که هر دو یا سه ماه مسواک خود را عوض کنید. عدم رعایت این امر باعث آسیب به لثه می‌شود.

5- از خمیر دندان فلوراید استفاده کنید

 

در مورد خمیردندان ، قفسه های فروشگاه با مارک هایی که ادعا می کنند لثه ، تنفس نفس و سفیدتر شدن دندان ها را کاهش می دهد ، پوشیده شده اند. چگونه می دانید کدام یک برای لثه های سالم مناسب است؟ حتماً خمیردندان را انتخاب کنید که حاوی فلوراید باشد و دارای مهر و موم پذیرش ADA باشد. بعد از آن طعم و رنگ به شما بستگی دارد!

 

6-از مصرف بیش از حد شکر و نشاسته پرهیز کنید

 

شکر و کربوهیدرات می توانند باکتری ها را تغذیه کرده و به پوسیدگی دندان منجر شوند. بهتر است میان وعده های سالم مثل کرفس، هویج، میوه های تازه، آجیل و … را امتحان کنید.  

 

مسواک زدن صحیح

 

7-مسواک زدن صحیح

همانطور که می دانید باید مسواک بزنید باید نحوه ی صحیح مسواک زدن را نیز بدانید و در روز حداقل دو بار مسواک بزنید. مسواک را در زاویه ی 45 درجه قرار دهید و تا سمت لثه ها بکشید و از حرکات نرم و چرخشی و آهسته استفاده کنید. هر بار باید حدود 10 الی 15 دقیقه مسواک بزنید اما بیشتر انجام ندهید. مسواک زدن بیش از حد می تواند دندان و لثه تان را آسیب بزند.

 

 

8- از دهانشویه درمانی استفاده کنید

 

شستشو به از بین بردن ذرات و مواد غذایی از دهان شما کمک می کند ، اگرچه جایگزینی برای نخ دندان یا مسواک زدن نیست. بهتر است پس از صرف هر وعده غذایی از دهانشویه استفاده کنید و در صورتی که دهانشویه در دسترس شما نیست می‌توانید از آب برای شست‌وشوی دهان استفاده کنید.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی